lördag 7 mars 2015

Nu blir jag förbannad på riktigt!

Varför har vissa människor rätt att bestämma vilken typ av djurhållning man ska ha?

Jag blir faktiskt illa berörd av att bli kallad djurplågare för att jag har skor på min häst, bett i munnen , stänger in dom i bur på natten!

Jag förstår att man har olika syn på saker och ting.
Men bli kallad djurplågare ?
Det är ett starkt ord !
Och ingen som har kallat mej det direkt i ansiktet, men indirekt!

Och jag klankar inte ner på människor som har ett annat sätt att sköta sina hästar på, så länge det inte handlar om misshandel!
Och även om jag kan se både bra och dåliga saker i olika sätt av hantering!
Så säger inte jag va som är rätt eller fel!
Och accepterar dom som väljer annorlunda .
Och jag kanske väljer annorlunda den dag jag har en annan häst.

Och varför har jag skor? Jo, vill inte ha en häst som inte orkar gå på vägen , för att han får ont i fötterna, och han har aldrig visat något obehag av att bli skodd!

Bett, ja, det kanske man kan skippa, men han visar inget obehag av det heller, utan är en pigg och glad häst ute på våra turer, och jag har kontroll på honom!

Bur .ja det jan tyckas , men mina har stora boxar , vill in på kvällen och även vid dåligt väder ( men då får dom va ute ändå . Dom har stora kuperade hagar att gå i på dagen. Och natten är det väldigt skönt att veta att dom inte springer ut pga av att dom blivit skrämda av något och irrar runt ute på vägarna!
Och som sagt dom Vill in på kvällen!!
Alla trivs inte på lösdrift !

Så nu har jag spytt ur mej!
Och kalla mej inte för djurplågare!
För jag kallar inte er som valt något annat sätt för det, så länge dom ser friska och välmående ut och inte blir fysisk misshandlade!

Så låt varje häst/ människa få va en egen endivid med olika personligheter/ behov  så blir det en trevligare stämning bland oss djurhållare!
tack och hej

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar